Asiakastarina kertoo kilpailutekijäsi

01.02.2020

Asiakaskokemusartikkeli

Etusivu » Artikkelit » Asiakastarina kertoo kilpailutekijäsi

Mikäpä olisikaan uskottavampi markkinointiviesti kuin aito asiakastarina? Se kertoo yrityksesi todellisuuden ja sen, mitä asiakkaillesi todella tarjoat. Tyytyväinen asiakas on paras osoitus siitä, että olet onnistunut työssäsi – päästä hänet ääneen!

Tarinallisuus itsessään on keino pitää lukija otteessaan ja sisällön parissa. Faktat vakuuttavat, ja tarinallisuus viihdyttää ja auttaa samastumaan. Tyytyväinen asiakas kertoo kilpailutekijäsi ja syyn valita juuri sinut – referenssiteksti todistaa sen, että joku on valmis suosittelemaan yritystäsi muillekin. 

Asiakastarina – miten niin puolueeton ja rehellinen?

Ulkokultaisen markkinointiviestin sijaan asiakkaan todellinen, henkilökohtainen kokemus koetaan luotettavaksi. Miksikö? 

Kun asiakaskokemuksen jakaminen perustuu täyteen vapaehtoisuuteen ja kun siitä ei makseta, viesti puolueettomuus on taattu. Mahdollisten kommellusten kaunistelu ei kannata – potentiaalista asiakastasi todellakin kiinnostaa, miten toimit tilanteessa, jossa kaikki ei menekään niin kuin on suunniteltu. Parhaimmillaan asiakaskokemus kääntyy entistä paremmaksi, jos virheiden sattuessa ne korjataan hyvin.

Ei ole ihan sama, miten asiakaskokemus esitetään. Haastateltavaa ei kannata johdatella sanomaan asiaansa tietyllä tavalla. Todennäköisesti hän osaa kertoa asiansa paremmin, kun annat hänen kertoa sen mahdollisimman omin sanoin. Puolueettomuuden takaamiseksi  referenssiteksti kannattaa myös hyväksyttää haastateltavalla ennen sen julkaisemista. 

Miksi asiakas kannattaa päästää ääneen? 

Opit itsekin. Onkohan yrityksesi loppujen lopuksi sitä, mitä luulet tai haluaisit sen olevan? Asiakkaan kokemus on arvokas palaute siitä, miten olet onnistunut työssäsi. Et välttämättä huomaa, miltä yrityksesi näyttää ulospäin. Et myöskään välttämättä tiedä, mitä tuotteeltasi tai palvelultasi odotetaan. Mitä paremmin tunnet asiakaskuntasi, sitä paremmin osaat vastata sen tarpeisiin. 

Vertaisen sana painaa. Ihmiset luottavat tutkitusti eniten vertaisiinsa. Suosittelijan ei välttämättä tarvitse olla tuttu, jos hän vain on samastuttava.

Suosittelijan viesti on persoonallinen, konkreettinen, läpinäkyvä ja aito. On haastavaa kertoa tuotteestaan tai palvelustaan vaikuttavalla tavalla yhä uudelleen. Kun päästää asiakkaan ääneen, viesti puhuttelee todennäköisesti useampaa. Asiakkaasi on kokija ja tietää siksi, mikä tuotteessasi tai palvelussasi on erityisen hyvää ja miten hän on hyötynyt siitä. Itse luultavasti kertoisit, mihin sillä pyritään. 

Luottamus yritykseesi kasvaa. Tämä korostuu erityisesti silloin, jos kyseessä on arvokas tai riskialtis hankinta. Esimerkiksi remonttia harkitseva etsiikin sivuiltasi referenssejä ja kuvia aikaisemmin toteutetuista kohteista. Jos joku kertoo nimellään, kasvoillaan ja kuvillaan, että on valinnut juuri teidät ja on valintaansa tyytyväinen, toinenkin arvioi riskin pienemmäksi ja uskaltaa todennäköisemmin päätyä samaan.

Tuotamme asiakastarinat ja referenssitekstit puolestanne – asiakas saa ulkopuolisen tahon, jolle kokemuksen kertominen on luotettavampaa. Ota yhteyttä, niin kerron lisää!

Artikkeli julkaistu 1.2.2020 Kirjoittanut Miriam Hautala