Hakukoneoptimointi – kuinka saada maksutonta, luonnollista hakuliikennettä sivustolle

02.02.2020

Etusivu » Artikkelit » Hakukoneoptimointi – kuinka saada maksutonta, luonnollista hakuliikennettä sivustolle

Mitä on hakukoneoptimointi?

Hakukoneoptimointi (SEO, Search Engine Optimization) on karskisti yksinkertaistaen keino saada yrityksen internetsivu näkymään Googlessa. Se on sarja tekoja ja toimenpiteitä, joilla varmistetaan, että Googlen hakualgoritmit löytävät sivustosi ja pitävät sen sisältöä laadukkaana ja ajantasaisena näytettäväksi hakukoneen käyttäjälle.

Mikäpä olisi sivustosi toiminnan kannalta tärkeämpää kuin varmistaa, että sivustosi näkyy Googlen hakutuloksissa juuri silloin, kun potentiaalinen asiakkaasi etsii palveluitasi tai tuotteitasi. Palveluasi tai tuotettasi etsivät ovat jo pitkällä ostoprosessissa, joten tähän liikenteeseen kannattaa panostaa. Varmista siis, että sivustosi löytyy ensimmäisten hakutulosten joukosta sinulle kriittisillä hakusanoilla.

Miten hakukoneoptimointi eroaa hakusanamainonnasta?

Kun hakusanamainonnassa (Google Ads -mainonta) maksetaan siitä, että mainos sijoittuu hyville sijoituksille hakukoneissa, hakukoneoptimoinnissa pyritään siihen, että sivut nousisivat mahdollisimman korkealle luonnollisissa, ei maksetuissa hakutuloksissa.

Hakukoneoptimointi vaatii usein pitkäjänteistä työtä, jotta päästään parhaisiin tuloksiin – hakusanamainonta ja hakukoneoptimointi eivät siis sulje toisiaan pois missään tapauksessa. Päin vastoin, hyvin optimoitu sivusto saa myös paremmat laatupisteet hakusanamainonnan puolella, joten hyvin optimoitua sivustoa markkinoitaessa maksat klikkauksista huomattavasti vähemmän!

Kuinka maksutonta liikennettä siis saadaan sivustolle?

Alla muutamia vinkkejä siitä, miten optimoit sivustosi näkymään Googlessa.

  1. Tee laadukasta, kävijää kiinnostavaa hakukoneoptimoitua sisältöä. Google, joka on yleisimmin käytetty hakukone, kilpailee suosiosta muiden hakukoneiden kanssa. Siksi se haluaa tarjota käyttäjilleen vain parasta. Google arvioi jatkuvasti verkkosivuja ja niiden sisältöjä voidakseen nostaa esiin niitä, joiden se uskoo palvelevan käyttäjiään kaikkein parhaiten. Google arvioi, kuinka paljon sivuilla on hakijalle annettavaa. Sisältö on kuningas myös hakukoneen kannalta – lue artikkeli siitä, miten optimoit sisällön hakukoneen ymmärtämään muotoon.
  2. Tee sivustosta kevyt ja nopeasti toimiva. Varmista, että sivustosi latausajat ovat pieniä myös Googlen mielestä. Sivustosi nopeutta Googlen silmissä voit helposti testata Googlen PageSpeed Insights -työkalulla.
  3. Varmista, että sivun tekninen puoli on Googlen arvostamalla tavalla rakennettu.
    1. Varmista, että sivustolla on tarpeeksi eri otsikkotasoja, joista löytyvät ne avainsanat, joilla haluat Googlessa näkyä. Varmista, että päähakusana löytyy suoraan h1-tasolta.
    2. Lisää jokaiselle sivulle uniikit descriptionit, metakuvaukset sekä titlet.
    3. Lisää sivuston sisäistä linkitystä.
    4. Lisää murupolku jokaiselle sivulle – se helpottaa käyttäjän navigointia, mutta myös antaa Googlen hakurobotille lisää sivustosi sisäisiä linkkejä tutkittavaksi.
    5. Lisää sivustolle sivukartta Googlen vaatimassa muodossa. (XML-tiedosto)
    6. Varmista, että url-osoitteet ovat selkokielisessä muodossa. Osoitteen on hyvä sisältää myös optimoitava avainsana, (esimerkiksi: joinas.fi/internetsivut-yritykselle-jyvaskyla)
    7. Lisää sivustollesi favicon
  4. Tee systemaattisesti töitä sen eteen, että muut sivustot ja palvelut linkittävät sivustollesi. Jokainen sivustollesi ohjaava linkki kasvattaa sivustosi arvostusta Googlen silmissä.
  5. Varmista, että sivustollasi on tarpeeksi sisäisiä linkkejä.

Eikö sivustollasi ole vieläkään kävijöitä?

Hakukoneoptimoinnissa on muistettava se, että tuloksien näkymiseen menee aina aikaa. Parhaan tuloksen saat vain pitkäjänteisellä kehittämisellä, jossa kehitystyöt ovat suunnitelmallinen osa muuta digimarkkinoinnin eteen tehtävää kehitystyötä.

Hakukoneoptimointi on aina oleellinen osa yrityksen internetsivuprojektia, jos tavoitteena on saada sivusto tuottamaan tuloksia – ja tulosten tekemisessä digimarkkinoinnin avulla me olemme hyviä. Ota yhteyttä ja kysy lisää!

Artikkeli julkaistu 2.2.2020 Kirjoittanut Joonas Tyyskä