Onnistunut sisältömarkkinointi vie viestisi perille

06.02.2020

Etusivu » Artikkelit » Onnistunut sisältömarkkinointi vie viestisi perille

Tavoitteellinen, strateginen sisältömarkkinointi lisää yrityksesi näkyvyyttä ja myyntiä. Se vaikuttaa asiakkaan ostopolun joka vaiheessa: sisällöillä voi lisätä tietoisuutta, herättää kiinnostuksen ja ostotarpeen sekä viimein saada asiakkaan ostamaan. Vielä tämän jälkeenkin sisällöillä on väliä – onnistunut jälkimarkkinointi vahvistaa asiakkaan kokemusta siitä, että hän on tehnyt oikean valinnan. Se myös sitouttaa ja kannustaa häntä suosittelemaan yritystäsi eteenpäin. 

Tietääköhän asiakkaasi, että ulkoverhous kannattaa maalata 10–15 vuoden välein? Ehkä yllätyksenä tulee, että se on edullisempaa tehdä ennakkoon kuin vasta vahinkojen ehdittyä pidemmille puurakenteisiin. Ehkä asiakkaasi keksii, että työ on järkevää teettää nyt, kun muita remontteja ei ole tiedossa ja siihen voi hyödyntää kotitalousvähennyksen – ja hän jättää yhteystietonsa sivuillesi saman tien. Ehkä tyytyväinen asiakkaasi kirjoittaa sivullesi vielä positiivisen kommentin urakan onnistumisesta, kun lähestyt häntä urakan jälkeen.

Millainen sisältö kiinnostaa?

Kukaan ei jaksa lukea sellaista tekstiä, josta ei koe hyötyvänsä. Vain vaikuttavalla ja koukuttavalla sisällöllä on lukijansa. Yhdenmukainen ja johdonmukainen sisältö vakuuttaa, ja säännöllinen sisällöntuotanto kannustaa palaamaan jakamasi tiedon ääreen yhä uudelleen. 

Hyvä sisältömarkkinointi tukee yritystäsi kaikissa sen tavoitteissa ja vie viestisi perille. Se on asiantuntevaa ja osaavaa niin sisällön kuin kielen puolesta. Lisäksi se on hakukoneoptimoitua (linkki) sekä aitoa ja puhuttelevaa (linkki). 

Sisältömarkkinointi – ohjeita onnistumiseen 

  1. Määrittele tavoitteet ja suunnittele sisällöt etukäteen. Mieti, onko tarkoituksesi hankkia uusia asiakkaita, sitouttaa vanhoja vai rakentaa brändimielikuvaa. Tuota sisältöä säännöllisesti – sisältömarkkinointi ei ole yhtä kuin satunnainen blogiartikkeli. 
  2. Mieti, ketä varten sisältöä tuotetaan – tunne yleisösi ja käytä kohderyhmän kieltä. Muista, ettei yksi sisältö voi puhutella jokaista ostajaa. Jos olet räätälöityjä vaatteita valmistava tekstiilialan yrittäjä, kirjoita asiantuntijateksti niin vastuullisuutta peräänkuuluttavalle kuin kokostandardien kanssa taistelevalle asiakkaalle.  
  3. Ajattele hakukoneita. Jos sisältöä ei tule säännöllisesti ja riittävästi tai jos hakukone ei pidä sisällöstäsi, se jää valitettavan monelta lukematta. Selvitä, millä sanoilla palveluitasi haetaan ja kirjoita tekstisi optimoituna kyseisille avainsanoille – näin sisältösi kerää maksimaalisen määrän potentiaalisia asiakkaita orgaanisen liikenteen kautta. 
    Jokainen vierailu sivustollasi vie viestiäsi eteenpäin! Vaikka sisältösi kiinnostaisivat sellaista, joka ei ole asiakkaasi nyt eikä tulevaisuudessa, hänen tiedontarpeensa kannattaa myös täyttää. 
  4. Muista konkretia ja unohda tyhjät lupaukset. Älä puhu kokonaisvaltaisesta palvelukokonaisuudesta vaan kerro, jos todella teet vakuutusyhtiön vahinkoilmoituksen asiakkaan puolesta.
  5. Erotu ja anna jotain itsestäsi. Jos tarjoat hoivapalvelua, asiakkaan kannalta ei ole merkityksetöntä, kuka hänen luonaan käy. Ole helposti lähestyttävä ja anna sivustollasi vierailevalle mahdollisuus tutustua sinuun!
  6. Ajoita oikein – tai luo sisältöä ajankohdan ehdoilla. Mitä asiakkaasi tekevät juuri nyt? Talvisesongin yrittäjänä älä muistuta kesälomalaista siitä, että rännien kunto pitää tarkistaa ennen talven tuloa ja että talven tullen lumet pitää taas pudottaa… Kerro mieluummin somessa, miten itse vietät lomaasi.
  7. Tarkista kieli! Tekstien virheellinen tai heikko kieli lisää tutkitusti epäluottamusta sisällöntuottajaa kohtaan. Älä hakukoneoptimoi suomen kielen kustannuksella – Google on viisaampi kuin uskotkaan.
  8. Näytä asiantuntijuutesi. Tietämyksesi herättää luottamusta, luo uskottavuutta ja houkuttelee sivustollesi kävijöitä. Mieti, mitä asiakkaasi eivät vielä tiedä tai mitä aiheeseen liittyen usein kysytään. Anna arvokasta tietoa ilmaiseksi – se maksaa itsensä takaisin. 

Teemme strategista sisältömarkkinointia puolestanne! Ota yhteyttä, niin kerron lisää!

Artikkeli julkaistu 6.2.2020 Kirjoittanut Miriam Hautala