Harva tuote tai palvelu on nykyään sellainen, että ostopäätös tehdään marssimalla liikkeeseen tai konttoriin. Yrityksiä vertaillaan googlaamalla, ja tarjouksia pyydetään verkossa useilta toimijoilta. Tavoitteellinen, hakukoneoptimoitu sisältö on tie parempaan löydettävyyteen ja useampiin kauppoihin.
Et luultavasti ole ainoa, joka tarjoaa tiettyä palvelua toimialueellasi. Luultavasti yritykselläsi on kilpailijoita, joista pitäisi erottua edukseen. Eikö vain olekin tärkeää, että asiakas törmää juuri sinuun kun etsii tarvitsemaansa tuotetta tai palvelua?
Miten hakukoneessa näytään?
Google, joka on yleisimmin käytetty hakukone, kilpailee suosiosta muiden hakukoneiden kanssa. Siksi se haluaa tarjota käyttäjilleen vain parasta. Google arvioi jatkuvasti verkkosivuja ja niiden sisältöjä voidakseen nostaa esiin niitä, joiden se uskoo palvelevan käyttäjiään kaikkein parhaiten. Google arvioi, kuinka paljon sivuilla on hakijalle annettavaa.
Googlella on omat kriteerinsä, joiden perusteella se sijoittaa sivustot tiettyyn järjestykseen. Google arvioi muun muassa sivujen ja sisältöjen laatua, loogisuutta, helppokäyttöisyyttä sekä sitä, kuinka usein sivusto päivittyy. Kriteereitä ovat myös esimerkiksi se, kuinka hyvin sivusto toimii mobiililaitteilla sekä se, kuinka paljon sivusto saa klikkauksia ja linkkejä ulkopuolelta. Hakukoneoptimoinnista voit lukea lisää oheisesta artikkelista: Hakukoneoptimointi.
Pelkästään Googlelle ei kuitenkaan kannata kirjoittaa – eihän Google edes ole asiakkaasi! Hyvä, hakukoneoptimoitu sisältö miellyttää yhtä aikaa lukijaansa ja Googlea. Kielen kustannuksella ei siis kannata optimoida – Google on viisaampi kuin uskotkaan.
Hakukoneoptimoitu sisältö – vinkit onnistumiseen
- Kirjoita ajankohtaisista ja kiinnostavista aiheista. Mitä enemmän saat klikkauksia ja linkkejä tekstiisi, sitä parempi on sijoituksesi hakukoneessa. Tarjoa tietoa myös hänelle, joka ei välttämättä ole (vielä) ostoaikeissa. Hyödyt jokaisesta vierailusta sivustollasi!
- Kartoita hakusanat. Hakusanaksi kannattaa pääsääntöisesti valita ne sanat, joilla tuotteitasi tai palveluitasi useimmiten haetaan. Hakusanan ja hakumäärien määrityksessä sinua auttavat mm. Google Trends ja Google Adsin avainsanojen suunnittelija.
- Määrittele päähakusana eli avainsana, joka toistuu otsikossa, väliotsikoissa ja tietyissä määrin tekstissä. Liian usein hakusanaa ei kuitenkaan kannata viljellä. Älä myöskään optimoi useita tekstejä samalle päähakusanalle, koska silloin kilpailet itseäsi vastaan.
- Kirjoita hyvin ja oikein. Muista kappalejako ja väliotsikot.
- Koukuta lukijasi! Jos tarjoat laadukasta sisältöä säännöllisesti ja ehkä vielä lupaat jotain tulevasta, sivustollasi vieraileva kertoo siitä muillekin, viihtyy siellä pitkään ja vierailee todennäköisesti uudelleen. Vierailullaan jokainen kävijä antaa huomaamattaan tekstillesi arvostelun Googlen silmissä. Jos Google huomaa, ettei kävijä keskimäärin lue tekstiäsi vaan poistuu sivulta heti sinne saavuttuaan, kyseinen sivu ei tule nousemaan kovinkaan korkealle hakutuloksissa
- Huomioi myös tekninen SEO eli hakukoneoptimoinnin tekninen puoli. Sijoita tiedot hakukoneiden vaatimiin paikkoihin ja tarkista myös, että metakuvaukset, otsikoinnit, alt-tekstit yms. ovat kunnossa. Sivustosi tulee myös toimia riittävän nopeasti – sitä voit helposti testata Googlen PageSpeed Insights -työkalulla. Muista myös, että Googlen koko hakurobotin olemassaolo perustuu pitkälti linkkeihin. Pidä siis huolta, että sivustollesi ohjaavia linkkejä on mahdollisimman monissa ulkoisissa sivustoissa ja palveluissa. Tee sivustosi sisällä myös ristiinlinkityksiä ja linkitä itse sivuiltasi muille sivuille.
- Ole ajan hermoilla. Muokkaa tarvittaessa vanhoja sisältöjä, jos algoritmit muuttuvat.
- Jaa tekstejäsi somessa. Somen kautta saat kohdennettua linkin artikkeliisi juuri potentiaalisimmalle kohderyhmälle ja ohjattua heidät suoraan sivustollesi – suoraan markkinointisi pariin. Myös vanhoja sisältöjä voi nostaa uudelleen.
- Päätä kaikki kirjoituksesi toimintakehotukseen, jolla ohjaat lukijaa kohti sivustosi tavoitetta – älä jätä kävijää artikkelin jälkeen miettimään, mitä hänen tulisi seuraavaksi tehdä. Voit kehottaa kävijää lukemaan lisää aiheesta sivustosi sisällä tai ohjata hänet suoraan tarjouspyyntöön, kartoituksen varaukseen tai vaikka kysymään lisää sinulta puhelimitse!
Tuotamme hakukoneoptimoidut sisällöt puolestanne. Ota yhteyttä, niin kerron lisää!
Ps. Sinua saattaisi kiinnostaa myös kirjoittamamme artikkeli hakukoneoptimoinnista – siirry artikkeliin klikkaamalla.